Shoutbox

Nedersaksisch/Low Saxon - Printable Version

-Shoutbox (https://shoutbox.menthix.net)
+-- Forum: MsgHelp Archive (/forumdisplay.php?fid=58)
+--- Forum: Messenger Plus! for Live Messenger (/forumdisplay.php?fid=4)
+---- Forum: Translation (/forumdisplay.php?fid=24)
+----- Thread: Nedersaksisch/Low Saxon (/showthread.php?tid=18107)

Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 06:00 PM

Ik heb Messenger Plus! vertaald in het Nedersaksisch! :D
I've translated Messenger Plus! in Low Saxon :D

Hoe verstuur ik dit naar MSN Plus?
How am I suppose to post it?

Bedankt! (Y)
Thanx! (Y)


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Tochjo on 11-14-2003 at 06:04 PM

This is a dialect. Patchou has decided dialects won't be included in his program, because if he did, the program would become too large.

You can distribute the file through the forum though, so people can download it and use it anyway.


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 06:11 PM

Hi,

NOOOOOO!! Low Saxon is NOT! a dialect! Low Saxon is a Regional language this means that it's got equal status right to Dutch or English! Just like Frisian... it's been acknowledged in de 'Handvest' of Minority languages! ;)

UITGEBOOOKTT :P


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 06:14 PM

een dialect IS een reginale taal :p

a dialect IS a regional language :p


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 06:21 PM

Ja tuurlijk! Ga het handvest maar es lezen! Daar staat in dat een regionale taal GEEN dialect is! Het is een taal op zich! NET ALS ENGELS EN NEDERLANDS ;)


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 06:29 PM

het handvest? als je de grondwet bedoeld dan bedank ik, ik zie niet in waarom ik de grondwet van een ander land zou lezen als ik dat van mijn land nog niet lees:p


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 06:45 PM

Oh Belg? Maar goet et is niet de grondwet.. tis een handvest.. das iets anders echt! maar goed dooooooooog! :D


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 06:56 PM

ja Belg :banana:

btw, wat is doooooog? :undecided:


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by CookieRevised on 11-14-2003 at 06:58 PM

Sérvine, tof dat je de verschillende vertaling hier post, maar ze zullen nooit in Plus! terecht komen. Wat een dialect is daar valt over te discussieren, want zoals je zelf zegt een handvest is GEEN grondwet...

Als men op dit forum zegt dat het een dialect is, bedoelt men dat dit geen algemeen gesproken taal is. Zoals je zelf zegt is het Nedersaksisch een reginale taal. Regionale talen worden niet ondersteund door Plus!. Stel je voor, dat zou voor Nederland en België alleen al een tiental vertalingen betekenen!

Het gaat zelfs verder; zoals je al wel gezien zult hebben is er voor elke taal maar 1 variant (tenzij ze heeeel sterk afwijkt).
Bijvoorbeeld:
Engels: geen aparte vertaling voor Amerikaans, Engels, Canadees
Frans: geen aparte vertaling voor Canadees, Frans
Nederlands: geen aparte vertaling voor Nederlands, Belgisch...

etc... etc...

Overigens, na het bekijken van de vertalingen, heb ik nog veeeel opmerkingen. Zou je misschien niet beter eerst een vertaling zeer goed willen uitwerken (research doen, etc...) vooraleer te beginnen aan een andere variant? En controleer ook ff of alles nog in de schermen past (dit hoort ook bij vertalen).

BTW: Als je dan toch een nieuwe wilt maken, is misschien echt oud-nederlands wel leuk (dit zal wel serieus opzoekingswerk vergen).


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 06:58 PM

Dooooooog is 'dag' zoals sommige mensen ut uitspreken :P


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 07:18 PM

Nou oké Belgisch is geen streektaal dat is een dialect... nedersaksisch is wel streektaal... www.streektaal.net daar valt niet over te discussiëren da's een feit! Belgisch is geen streektaal omdat.. naja laat maar staat op die site! Niemand spreekt Oud-Nederlands dus kan niemand et vertalen alleen Middel-Nederlands zijn nog overgeleverde teksten overgebleven dus maar daar benk nie goed in!!


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by KnightieBoy on 11-14-2003 at 07:24 PM

Dit is geen officiele erkende taal, Belgisch wordt wel erkend, Fries wordt ook erkend, maar wordt gezien meer gezien als dialect dan taal, hoewel ut wel een soort taal is :S


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Tochjo on 11-14-2003 at 07:28 PM

Ach, het Fries...
Ik zal mij niet mengen in de discussie of Fries wel of niet in Plus! opgenomen zou moeten worden - al vind ik van niet.

Maar om een lang verhaal redelijk kort te houden: voor mij is er maar één officiële taal en dat is Nederlands, zoals wij dat dagelijks spreken; inclusief leenwoorden als kleur, computer en e-mail.


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by CookieRevised on 11-14-2003 at 07:32 PM

quote:
www.streektaal.net
Wat wordt er precies bedoeld met de naam 'Vlaams'?
De naam Vlaams zorgt in Nederland nogal eens voor verwarring, omdat het eigenlijk twee verschillende betekenissen kan hebben. Het Vlaams in enge zin is een verzamelnaam voor de dialecten van de Belgische provincies West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Deze provincies vallen overigens samen met het oude graafschap Vlaanderen (o.a. de steden Brugge en Gent liggen in deze provincies). De twee bovengenoemde provincies Vlaanderen hadden een grote invloed op de beweging om het Nederlands als tweede taal in België te erkennen; om de afstand met Nederland aan te geven werd meer en meer de naam Vlaams als algemene term voor Belgisch Nederlands gebruikt. Het Vlaams in ruime zin is dus een verzamelnaam voor het Nederlands gesproken in België.

Lijkt me duidelijk: Belgisch=Vlaamse=geen dialect

quote:
Originally posted by Sérvine
...Niemand spreekt Oud-Nederlands dus kan niemand et vertalen alleen Middel-Nederlands zijn nog overgeleverde teksten overgebleven dus...
Ja daaaaaaaaaaaaaag.......
Dus oud-egyptisch is niet te vertalen, latijn ook niet (is dit trouwens wel een taal?)... En wat met alle andere oude/uitgestorven talen??? Het is niet omdat niemand het nog spreekt dat het niet vertaald kan worden...
BTW: ik spreek geen BINAIR'S, maar ik kan wel ganse teksten naar enen en nullen omzetten als je wil....
RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 07:32 PM

Belgisch een dialect???:| hm, Vlaams bestaat uit allemaal dialecten maar is zelf geen dialect, een dialect wordt op een kleiner gebied gesproken. Nederlands is de taal die in Nederland en België gesproken wordt, Vlaams wordt in België gesproken en daar zitten woorden in die in Nederland Nederlands niet gebruikt worden, omgekeerd geldt hetzelfde. Zoveel verschil is er niet, maar toch wat.


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 07:34 PM

Belgisch is geen officiële streektaal kijk op www.streektaal.net daar staat 't op! (onder brabants geloof ik!)


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 07:38 PM

Vlaams is GEEN dialect :s


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 07:41 PM

Ja maar het is een dialect... Vlaams zou een streektaal kunnen worden als de belgische regering het Europese Handvest van minderheidstalen zou ondertekenen maar dat is tot nu toe nog niet gedaan! Dus ja sorry... maar moe'j bij je regering gaan klagen!


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-14-2003 at 07:43 PM

Vlaams is niet echt een minderheidstaal te noemen aangezien het gesproken wordt door meer dan 5 miljoen inwoners van België. . .


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-14-2003 at 07:51 PM

Nee dat klopt het is ook dialect... maar goed.. jullie denken dat jullie het zo goed weten vraag het maar aan een professioneel iemand dan krijgen we duidelijk antwoord... zo komen we d'r nooit uit! Dus als iemand nu nog zegt dat het wel een streektaal is of geen streektaal is... is goed maar moet je eerst bewijs hebben... vraag het aan een streektaal deskundige ofzo!


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by CookieRevised on 11-14-2003 at 08:39 PM

das simpel...... zelfs de 'deskundigen' spreken elkaar tegen....

En volgens Van Dale: (zeker niet de expert, maar swoit)...
"Dialect" -> de bijzondere taal van een streek of plaats, voor zover deze afwijkt van de algemene landstaal => gewesttaal, patois, plat, streektaal...

Voila, Nu weet je nog minder :p
want begin nu maar te discussieren over:
defineer 'bijzondere taal'
defineer 'streek', 'plaats'
defineer 'awijken'
defineer 'algemene landstaal'

(overigens is het synoniem 'plat' zeeer controversieel in België, en al menig keren aangevochten)

Eindeloze discussie... handvesten of niet...
(ik zie het Vlaams ook niet als dialect (wel het Antwerps, Limburgs, Gents, etc...), net zoals 5 miljoen andere Vlamingen, maar hier stopt voor mij de discussie dan ook. Ik haat communitaire 'spelletjes')

Sérvine, post gerust nog andere vertalingen (al dan niet dialect), maar er is maar 1 officiële (in deze context: vertaling die in het pakket wordt opgenomen) vertaling voor gans de Benelux en dat is de hedendaagse Nederlandse vertaling...

*cough*closed*cough*


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Servien on 11-15-2003 at 06:20 AM

Hmm spreken ze geen Deutsch en Français in Luxemburg? :| ik wist niet dat ze Nederlands spraken? Wel grappig als dat zo zou zijn :P maar goed.. dat wie it wêr! Ajuus! (Y)


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Dutchwall on 11-18-2003 at 09:34 PM

zeg Sérvine, ik heb een advies voor je. Als je nog eens iets post doe dan wat minder arrogant en slik 's morgens de goede pillen, dan doe je ook niet zo piet lutterig!!

bedankt


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Kryptonate on 11-18-2003 at 09:44 PM

het word tijd dat deze thread wordt gesloten :undecided:

it's about time for this thread to be closed :undecided:


RE: Nedersaksisch/Low Saxon by Chrono on 11-19-2003 at 12:10 AM

Thread closed :P