quote:
www.streektaal.net
Wat wordt er precies bedoeld met de naam 'Vlaams'?
De naam Vlaams zorgt in Nederland nogal eens voor verwarring, omdat het eigenlijk twee verschillende betekenissen kan hebben. Het Vlaams in enge zin is een verzamelnaam voor de dialecten van de Belgische provincies West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Deze provincies vallen overigens samen met het oude graafschap Vlaanderen (o.a. de steden Brugge en Gent liggen in deze provincies). De twee bovengenoemde provincies Vlaanderen hadden een grote invloed op de beweging om het Nederlands als tweede taal in België te erkennen; om de afstand met Nederland aan te geven werd meer en meer de naam Vlaams als algemene term voor Belgisch Nederlands gebruikt. Het Vlaams in ruime zin is dus een verzamelnaam voor het Nederlands gesproken in België.
Lijkt me duidelijk: Belgisch=Vlaamse=geen dialect
quote:
Originally posted by Sérvine
...Niemand spreekt Oud-Nederlands dus kan niemand et vertalen alleen Middel-Nederlands zijn nog overgeleverde teksten overgebleven dus...
Ja daaaaaaaaaaaaaag.......
Dus oud-egyptisch is niet te vertalen, latijn ook niet (is dit trouwens wel een taal?)... En wat met alle andere oude/uitgestorven talen??? Het is niet omdat niemand het nog spreekt dat het niet vertaald kan worden...
BTW: ik spreek geen BINAIR'S, maar ik kan wel ganse teksten naar enen en nullen omzetten als je wil....